ANALIZA BADAŃ WŁASNYCH -
wprowadzenie
Przystępując do analizy własnych badań należałoby wiedzieć, że z każdą metodą badań którą się posługujemy związana jest określona forma analizy. Dane które zbieramy mogą mieć formę:
- danych jakościowych
- danych ilościowych
- danych mieszanych (połączenie jakościowych i ilościowych) – forma rzadziej używana.
Metody zbierania danych związanych z badaniem ilościowym to między innymi:
Metody zbierania danych związanych z badaniem jakościowym to między innymi:
Szczegółowy opis metody analizy
jakościowej i ilościowej
Badania ilościowe są
to badania polegające na opisie i analizie badanych faktów, procesów i zjawisk
w sposób ilościowy, czyli w postaci pewnych zapisów matematycznych, obliczeń i
zestawień statystycznych. Są więc bardzo podobne do pomiaru. Różnią się jednak
od niego tym, że posiadają teoretyczne uzasadnienie zamiarów podejmowania
badań, że mają sformułowane cele w sposób precyzyjny, także hipotezy robocze,
że mają zdefiniowane badane zjawiska i wyszczególnione zmienne i wskaźniki.
Badania ilościowe posługują się również odpowiednimi narzędziami badawczymi,
które wcześniej muszą zostać skonstruowane. Dysponują także uporządkowanymi
zestawieniami danych i obliczeniami statystycznymi. Materiał, który gromadzą
jest więc przeanalizowany statystycznie i opisany ilościowo.
Badania
ilościowe stosowane są przede wszystkim do badania rzeczy, które da się
zmierzyć, policzyć, dotknąć i zobaczyć. Nie jest łatwo zastosować badań
ilościowych do badania rzeczywistości bardziej abstrakcyjnych, ale nie jest to
niemożliwe. Abstrakcyjne są zwłaszcza pewne pojęcia określające jakieś procesy:
np. proces uczenia się, także zdolności - zdolność nawiązywania bliskich
kontaktów, cechy psychospołeczne, np. stopień przystosowania społecznego, czyli
pojęcia związane z zachowaniem się człowieka. Aby uczynić takie pojęcia
abstrakcyjne przedmiotem badań ilościowych, należy przede wszystkim dokładnie
zdefiniować dane pojęcie w postaci definicji operacyjnej. W inny sposób nie
jest możliwe dokonanie takiego typu badań. A są one bardzo potrzebne np. w
badaniach pedagogicznych. Posłużą do zbadania cech osobowości uczniów, do
zbadania wyznawanej przez nich hierarchii wartości, różnorodnych postaw,
zainteresowań uczniów, czy tez atmosfery klasowej.
Elementem
badań ilościowych jest pomiar. Jest to bardzo ważny element, a nawet można by
rzec - istotowy, czy też konstytutywny. Dzięki pomiarowi badania ilościowe są
bardzo konkretne i ścisłe. Trzeba jednak pamiętać o znaczącej różnicy jaka
występuje pomiędzy tymi dwoma pojęciami.
Badania
ilościowe często są pomijane w pedagogice. Nie docenia się ich ogromnej roli.
Tak samo dzieje się z pomiarem. Ale prawdą jest, że nie można ich stosować jako
jedyne sposoby rozwiązywania problemów związanych z podstawowymi procesami
kształcenia się: procesem wychowania i edukacji. Liczne kwestie związane z
pedagogiką pozostają poza zasięgiem pomiaru i badań ilościowych. Są to
zwłaszcza zagadnienia dotyczące wartości i ideałów, wzorców wychowawczych.
Odwołujemy się w nich raczej do poszukiwań natury filozoficznej, moralnej czy
religijnej, a nie empirycznej, czyli ilościowej.
Badania
ilościowe mają więc pewne ramy, poza które nie wychodzą. Są to pewne ich
ograniczenia i niedoskonałości. Jak wszystkie badania, także i te ilościowe nie
są bezbłędne. Osiągają co prawda duży stopień prawdopodobieństwa, ale nie
zyskują stuprocentowej pewności. Im większy stopień tego prawdopodobieństwa,
tym większa ich rzetelność i trafność. Badania ilościowe i pomiar stosowane w
naukach ścisłych mają większą szansę na ową bezbłędność. Jednak w przypadku
badań prowadzonych w naukach pedagogicznych, czy socjologicznych, nie można
wyeliminować wielu błędów i niedociągnięć tego rodzaju badań. Nie jest to
powód, by z nich rezygnować. Ale należy nieustannie być świadomym owych
ograniczeń. Ograniczenia te związane są z brakiem szerszego pola, kontekstu
badanych zjawisk. Jest spowodowany również niedostateczną interpretacją
uzyskanych w trakcie badań wyników lub też zbyt pochopnym wyciąganiem wniosków.
Błędy wkradają się także z powodu źle skonstruowanych technik czy tez narzędzi
badawczych. I wreszcie mogą wynikać z braku rzetelnej i dokładnej obserwacji,
co spowodowane jest ludzkimi ograniczeniami.
Badania
jakościowe są to
badania, które polegają przede wszystkim na analizowaniu badanych zjawisk w
celu wyodrębnienia w nich części składowych i wykryciu zależności i związków
jakie zachodzą między tymi składowymi. Polegają również na opisywaniu całej struktury
badanego zjawiska oraz na interpretacji i wyjaśnianiu ich sensu i funkcji. Za
ich pomocą dokonuje się jakościowe opisywanie i analizowanie zjawisk i
procesów, ogółem: badanych rzeczywistości. Brak jest w tych badaniach wszelkich
pomiarów, a pojawiające się liczby, obliczenia statystyczne czy zestawiania
liczbowe nie mają charakteru złożonego czy skomplikowanego. Stanowią one
uzupełnienie dla badań ilościowych. Opisywane zjawiska są przedstawiane w
formie narracyjnej. Zawierają opis i interpretację jakichś procesów czy ciągu
zdarzeń. Często opierają się na subiektywnych doświadczeniach, intuicji osób
biorących w nich udział: badanych i badaczy.
Do
rodzajów badań jakościowych zaliczamy badania: etnograficzne, antropologiczne,
alternatywne, terenowe, ekologiczne.
Ponieważ
badania jakościowe stoją jak gdyby w opozycji do badań ilościowych, które są
bardziej obiektywne, badania jakościowe nazywa się często "miękkimi".
Nazwa ta odnosi się głównie do stosowanych przez te badania metod i technik
badawczych, które nie mają sztywnego charakteru, nie tworzą pewnych struktur.
Ich celem nie jest bowiem wyłuszczenie powiązań przyczynowo - skutkowych, jak w
badaniach ilościowych, ale celem jest zrozumienie badanych zjawisk i dokonanie
ich interpretacji.
W
badaniach jakościowych uwzględnia się szerszy kontekst sytuacyjny badanych
zjawisk i dokonuje się jego analizy. Chodzi tu o takie współwystępujące
zjawiska, fakty, czy procesy, które nadają badanemu zjawisku właściwego sensu i
pozwalają go lepiej zrozumieć i zbadać. Celem poznawania tego szerszego
kontekstu badanych zjawisk jest przyjrzenie się tym zjawiskom w ich naturalnych
warunkach i zaobserwowanie ich rozwoju. Dzięki temu badacz może zobaczyć badany
proces czy zjawisko w jego autentyczności, plastyczności i złożoności. Badania
jakościowe opierają się w dużej mierze na obserwacji. Sama zaś nadbudowa
teoretyczna może powstać dopiero w trakcie badania, albo nawet po ich
ukończeniu. Teoria jest jakby w drugiej kolejności i jest ona przystosowywana
do wyników przeprowadzonych wcześniej obserwacji. Badania jakościowe nie
wymagają, tak jak badania jakościowe wymagały, wcześniejszego teoretycznego
uzasadnienia.
Teoria
nie dyktuje tu kierunku w jakim powinno się pójść z badaniami, ale jest ona
raczej traktowana jako pomoc do interpretowania już przeprowadzonych badań.
Mamy więc tu do czynienia z bezpośrednim i konkretnym doświadczeniem badacza,
na podstawie którego tworzy się teorie. Teoria stanowi więc ostatnią fazę
badań, jest jakby ich uwieńczeniem, nie zaś uzasadnieniem czy też ukazaniem
kierunku.
Aby
lepiej przyjrzeć się badanemu zjawisku, procesowi czy też osobie, w badaniach
jakościowych nie zaleca się żadnej strukturalizacji przed podjęciem badań.
Chodzi o to by nie zawężać a poszerzać perspektywę badawczą. W tym celu nie
formułuje się żadnych wcześniejszych hipotez roboczych, ani nie konkretyzuje
się celów badawczych. Po prostu się obserwuje. Brak jest więc w badaniach
jakościowych wszelkiej nadbudowy teoretycznej przed podjęciem badań. Język,
który jest tu używany nie jest językiem sformalizowanym.
W
badaniach ilościowych nie przywiązywało się zbyt wielkiej wagi do osoby
badacza. Inaczej jest w badaniach jakościowych. Badacz odgrywa tu bardzo ważną
rolę w zdobywaniu rzetelnych informacji. Ale oprócz badacza istotni są również
badani. Osoby badane dostarczają bowiem badaczowi informacji. Zauważyć więc
należy, że w badaniach jakościowych docenia się zarówno osoby badane jak i
badające. Dzięki tym osobom możliwa jest faza gromadzenia materiałów
badawczych, niezbędna do dalszego opracowania danych. Osoby prowadzące badania,
chcąc uzyskać jak najbardziej autentyczne i szczere informacje od osób
badanych, powinny zbudować
z
tymi osobami bliską, życzliwą relację, opartą na zaufaniu i chęci współpracy.
Nie chodzi przy tym o to, by którakolwiek ze stron czuła się mniej wiedząca,
czy też gorsza, ale taki kontakt międzyosobowy ma prowadzić do wzajemnego
ubogacania się równych sobie partnerów. Taki kontakt osiąga się w klimacie
bezpieczeństwa i zaufania. Umożliwia on zebranie rzetelnych informacji na
interesujący badacza temat.
Ilościowe czy jakościowe?
Badania
uzyskują większą wiarygodność, gdy zjawiska są badane z wielu stron,
za
pomocą różnych metod, różnych technik badawczych i różnymi narzędziami. Dlatego
też wysuwa się twierdzenie, aby zawsze badania ilościowe weryfikować wynikami
podejścia jakościowego. W ten sposób badania jakościowe mogą stanowić wspaniałe
dopełnienie dla badań ilościowych. W badaniach pedagogicznych występuje
niekiedy pokusa by zrezygnować z badań jakościowych i zadowolić się tymi
ilościowymi. Jednak tylko stosowanie obu metod łącznie daje najlepsze efekty.
Badania ilościowe wysuwają pewne wskaźniki i zmienne, dokonują ilościowego
opisu i analizy, jednak pełniejsze zrozumienie tych wskaźników i zmiennych daje
dopiero analiza jakościowa. Badania jakościowe wchodzą bardziej w głąb
omawianego zjawiska.
Szczególnym
rodzajem badań wymagającym zarówno podejścia jakościowego i ilościowego jest
eksperyment pedagogiczny. Wprowadzenie pewnych zmiennych niezależnych, które
przybierają najczęściej formę jakichś oddziaływań wychowawczych, wymaga bardzo
dokładnego opisania jakościowego i dokonanie jakościowej analizy. Samo
schematyczne przedstawienie zmiennych i ich opis ilościowy, nie wystarcza.
Analiza statystyczna nie jest w stanie odpowiedzieć nam na pytanie: jakie
zmiany zaistniały, dokonały się w grupie po wprowadzeniu zmiennych, i co tak
naprawdę potwierdzają te zmienne niezależne.
Również
badanie poprzez stosowanie skal ocen wymaga połączonych badań ilościowych i
jakościowych. Badania jakościowe dostarczają niezbędnego opisu i analizy
jakościowej przez co pogłębiają rozumienie wyników uzyskanych na drodze badania
ilościowego. Dzięki skalom ocen otrzymujemy materiał, do którego możemy
zastosować obliczenia statystyczne. Aby jednak lepiej zrozumieć wypowiedzi
badanych osób, którym zaproponowano skale ocen, należy dokonać jakościowej
analizy udzielonych odpowiedzi.
Wzajemne
się uzupełnianie metod jakościowych i ilościowych w pedagogice jest konieczne
ze względu na złożoność jej przedmiotu badawczego, jakim jest proces wychowania
i edukacji, i wszystko co się z tym tematem wiąże. Trzeba jednak pamiętać, że
poszczególne nauki wymagają stosowania bardziej jednego lub drugiego sposobu
postępowania badawczego, natomiast obu łącznie potrzebują do uzyskania bardziej
rzetelnych informacji, czy tez do weryfikacji uzyskanych wyników za pomocą
jednej metody przez drugą metodę. W zależności od przedmiotu badań, od cech,
którym się przyglądamy, stosujemy jako podstawowe badania jakościowe lub
ilościowe. Pośród tych cech będą takie, które najlepiej zbadać stosując metody
połączone. Takich cech jest z pewnością najwięcej. Należy więc jeszcze raz
podkreślić i docenić komplementarność obu podejść. W pedagogice widać wyraźnie,
że stosowanie jednych bez drugich nie przynosi wiarygodnych wyników. Badania
jakościowe i ilościowe są wymogiem naukowego rozwoju pedagogiki i wielu innych
dyscyplin. Trzeba podkreślać wciąż ich równorzędność, a nawet, na gruncie
pedagogiki, należy docenić szczególnie badania jakościowe. Przez długie lata
były one bowiem pomijane i uważane za nienaukowe, ponieważ są mniej ścisłe. Aby je zrehabilitować potrzeba nieustannie
wprowadzać je do swoich poczynań badawczych, obok stosowania metod ilościowych.
Wykorzystanie badań jakościowych wymaga jednak odpowiednich warunków. Badania
te nie są również pozbawione błędów i ograniczeń. Pierwsze ograniczenie wypływa
z nieprawidłowej postawy badacza i polega na nieumiejętnym nawiązaniu kontaktów
z osobami badanymi. Skutkuje to brakiem otwartości, brakiem szczerości,
naturalności i autentyczności, co w efekcie daje zafałszowane, bądź
nieprawdziwe informacje. Kolejnym błędem popełnianym w badaniach jakościowych
jest zbyt pobieżne wysunięcie wyników badań, bez wniknięcia w ich głębszą
analizę, bez dokładniejszej interpretacji, bądź też dokonanie błędnej ich
interpretacji. Następnym niedomaganiem metody jakościowej jest zbyt mała liczba
przebadanych przypadków. Jest to często dyktowane tym, że badania jakościowe z
reguły są pracochłonne i czasochłonne. Nie powinno to jednak stanowić
przeszkody dla kogoś, komu rzeczywiście zależy na uzyskaniu autentycznych
wyników. Kolejnym błędem, przynoszącym często szkody moralne i zamykającym
drogę do ponownego skorzystania z pomocy innych osób, jest nadużywanie zaufania
wobec badanych. Ostatnim, niemniej jednak bardzo poważnym błędem popełnianym w
stosowaniu metody jakościowej jest tendencyjność podczas gromadzenia materiału
badawczego. Owa tendencyjność przejawia się w zbytnim koncentrowaniu się na
tych faktach, które stanowią potwierdzenie zajmowanego już wcześniej przez
badacza stanowiska. Takie podejście do badań uniemożliwia uchwycenie
rzeczywistego, realnego stanu rzeczy. Jest tylko utwierdzaniem siebie samego w
tym, co do tej pory uważaliśmy. Nie jest to już jednak rzetelne badanie
naukowe.